Size Nasıl Ulaşmamızı İstersiniz?
  • Kaliteyi Zaman Belirler. BRC İç Anadolu Bölge Bayi 2A Merkez Servisi
ONLINE RANDEVU FORMU

Brc MavidenizlerSIKÇA SORULAN SORULAR

Otomotiv sektörü teknolojik yenilenmenin en hızlı ve etkin bir şekilde uygulandığı sektörlerden birisidir. Buna rağmen bu sektörde halen petrol ürünleri temel enerji kaynağıdır. Petrol kaynaklarının tükenmeye başlaması nedeni ile alternatif enerji kaynaklarının araştırılmasına hız verilmiş ancak bu güne kadar denenen bir çok enerji kaynağı henüz petrolün yerini alabilme aşamasına ulaşamamıştır.

Otomotiv sektöründeki alternatif enerji kaynağı arayışları 1930lu yıllarda LPG’nin araçlarda yakıt olarak kullanımını gündeme getirmiştir. Özellikle kolay bulunması, ekonomik olması ve diğer yakıtlara oranla çevreyi daha az kirletici özellikte olması nedeni ile dünyada bir çok ülke, LPG’nin otomobillerde kullanımını özendirerek yaygınlaştırmıştır. Günümüzde İtalya, Hollanda, Fransa, Belçika, Japonya ve Amerika’da LPG yakıt olarak otomobillerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Diğer ülkelerde ise kullanımı gün geçtikçe artmaktadır.

Yukarıda belirtilen özellikleri nedeni ile son yıllarda LPG ülkemizde de otomobillerde yaygın bir şekilde alternatif yakıt olarak kullanılmaya başlanmıştır. LPG’nin yanıcı ve patlayıcı bir gaz olması LPG dönüşüm sistemlerinde güvenliği ve denetimi ön plana çıkarmıştır.

LPG dönüşüm sistemleri; uluslararası ECER 67-01 ve TSE standartlarına uygun olması, montaj firmasının yetkili ve montajı yapan teknisyenin eğitilmiş olması, gerekli bakım ve periyodik kontrollerinin yapılması ile çevreci, ekonomik ve güvenli sistemlerdir.

LPG silindirlere gaz fazında gönderiliyor. Benzine göre daha temiz bir yakıttır. Yüksek termodinamik özellikleri sayesinde daha iyi bir yanma sağlar. Yanma odası, supaplar, bujiler temiz kalır. Motor yağı ömrü uzar. Motorda kurum oluşmaz. Benzine göre daha fazla vuruntu önleme gücüne sahiptir. LPG’li araçlar daha sessiz çalışır. Bu üstün özelliklerinden dolayı motora zarar vermez. Aksine motor ömrünü uzatır.

Benzin= 32,3 MJ/Dm3 LPG= 25,6 MJ/Dm3

LPG’nin alt kalorifik gücü benzine göre daha düşük olduğundan bilinenin aksine yanma daha düşük sıcaklıklarda gerçekleşmektedir. Benzinle çalışmada tam yük civarında karışım aşırı zengin olup yanma bozulmakta, CO ve HC emisyonları artarken NOx emisyonları azalmaktadır. LPG’de ise tam yükte karışım fakir olup, CO ve HC emisyonları düşmekte, buna karşılık NOx artmaktadır. Bu durum bazı çevrelerce yorumlanırken, NOx değerlerindeki artışın benzinde olduğu gibi yanma esnasında oluşan yüksek sıcaklığa bağlanmaktadır. Bilindiği gibi benzinde yanma sırasında sıcaklık ne kadar yüksek olursa NOx emisyonları o ölçüde yüksek çıkmaktadır.

LPG’de durum tamamen farklı olup, alt kalorifik güçlerden de görüldüğü gibi yanma esnasında silindirlerde daha fazla sıcaklık oluşması fiziken mümkün değildir. Farklı yakıt kullanımında yanma odasında oluşabilecek sıcaklıklar açısından LPG veya DOĞALGAZ benzine göre gerek volumetrik verim ve gerekse adyabatik alev sıcaklıkları açısından daha avantajlı görünmektedir. Dolayısıyla bu yakıtlarla daha düşük sıcaklıklar ve daha düşük ısıl zorlamalar oluşmaktadır.

Ayrıca piyasada çekirdekten yetişme, eski pik motorlarda kalmış bazı ustalar, “Benzinde kurşun var supapları yağlar, karbon filmi oluşturur. LPG kuru yakıt, motora hararet yaptırıp supap sarar” şeklinde tamamen yanlış beyanlarda bulunmaktadır. Uzun yıllardır motorlar kurşunsuz benzine göre üretilmektedir. Gelişen çevre standartları ve daha sıkı egzoz emisyon sınırlamaları daha temiz yakıtları zorunlu kıldığından motorlarda karbon filmi oluşmasının önemi kalmamıştır. Otomotiv firmalarınca geliştirilen yeni motor teknolojileriyle daha düşük ısı iletimi olan ve hafif malzemelerden üretilen supaplar üretilmiş, sıcaklıklar önemli ölçülerde düşürülmüş ve mekanik zorlamalar azaltılmıştır.

Yeni motor teknolojilerinde kullanılan direnci yüksek ve ısı iletim katsayısı düşük kaplamalarla supap dayanımları artırılmış ve ısı kayıpları azaltılmıştır.

Hacimsel olarak LPG’li bir araç benzine göre %15-20 oranında daha fazla yakıt tüketir. Yakıt ekonomisi benzinle LPG arasındaki fiyat farkından kaynaklanmaktadır. Bugünkü fiyatlarla benzine göre %40-50 oranında bir tasarruf söz konusudur.

  • Öncelikle dönüşüm yaptırmak isteyenlerin marka seçiminde dikkatli olmaları gerekiyor. Müşteri memnuniyeti sağlamış, geniş bir servis ağına sahip ve otomobil firmaları tarafından yeni nesil araçlara teknolojik uyumu test edilip onaylanarak sıfır araçlara monte edilmeye değer bulunan ürünleri tercih etmeleri gerekiyor.
  • Dönüşüm sonrasında ise araçta yapılan yakıt tadilatını ruhsatlarına işletmeleri gerekiyor. Çoğu kullanıcı bu işlemleri geciktiriyor. İki defa masraf yapmamak için aracının muayene süresinin gelmesini bekliyor. Otogazın teşviği kapsamında muayene ücretlerinden vazgeçilmesi durumunda tüm LPG’li araçlar zamanında kayıt altına alınmış olacaktır.
    Dönüşüm sonrasında;
  • LPG’li bir aracın benzin bakımları zamanında ve aksatılmadan yapılmalıdır. En çok karşılaştığımız sorun, aracı LPG dönüşümünden sonra normal araç bakımlarını yaptırılmamasıdır. LPG dönüşümünden sonra da araç bakımları zamanında yaptırılmalı, araç hava filtresi, yağ ve yağ filtresi ile buji değişimleri aksatılmamalıdır. Unutulmamalıdır ki aracın LPG’de düzgün çalışması, benzinde de düzgün çalışmasıyla mümkündür. Ayrıca yeni sistemlerde aracın ilk çalışması her zaman benzinle olmaktadır. Aracın benzin pompasının ve katalitik konvertörünün zarar görmemesi için benzin deposunda daima ¼ benzin olmalıdır.
  • LPG’li araçların 10.000-15.000 km’de periyodik bakımları vardır. Bu bakımlar yetkili LPG montaj servisinde yaptırılmalıdır. LPG filtreleri değiştirilmeli, bağlantılarda kaçak kontrolleri yapılmalıdır. Aracın ayarları kontrol edilmeli, gerekiyorsa yeniden yapılmalıdır.
  • LPG aslında kokusuz bir gazdır. Bir kaçak halinde fark edilebilmesi için sonradan kokulandırılmıştır. Böyle bir kaçağın fark edilmesi halinde LPG sistemi kapatılarak derhal yetkili montaj servisine gidilmelidir.
  • Özel araçların 2 yılda bir, ticari araçların her yıl muayeneden geçme zorunluluğu vardır. LPG’li araçlar bu aşamada MMO’nun gaz sızdırmazlık kontrol birimlerinden gaz sızdırmazlık raporu almaları gerekmektedir. Bu periyodik kontrollerin aksatılmaması, araç muayenelerinin zamanında yaptırılması yasal bir zorunluluktur.
  • Aracına LPG sistemi monte eden vatandaşların araçlarına LPG sistemi taktırdığına dair bilgiyi sigorta firmasına bildirmeleri gerekmektedir. Bildirilmediği taktirde LPG’den dolayı meydana gelebilecek herhangi bir durumda araçlar kasko kapsamı dışında kalabilmektedir.
  • Araçların imal, tadil ve montajı hakkındaki yönetmeliğin ilgili maddesine göre LPG tanklarının ömrü imal tarihinden itibaren 10 yıldır. İmal tarihi itibari ile ekonomik ömrü tamamlanmış tankları olan vatandaşların tanklarını yetkili bir firmada değiştirmeleri kendi can ve mal güvenliği açısından büyük önem arz etmektedir.
  • Emniyetli dolum seviyesi %80’dir. Yani tank hacminin %20’si gaz, %80’i likit LPG olmalıdır. Dolum esnasında daha fazla yakıt almak için aracın sallanması yanlıştır. Bu hem aşırı dolum nedeniyle tehlikelidir, hem de tank üzerindeki valf sisteminin bozulmasına neden olur. Bu nedenle dolum esnasında araç sallanmamalı, sallayanlar uyarılmalıdır.
  • LPG ikmali kontrol altındaki istasyonlardan ve kalitesini garanti eden firmalardan yapılmalıdır. Maalesef otogaz kalitesi ülkenin her bölgesinde gerektiği şekilde denetlenememektedir. Kalitesiz otogaz, dönüşüm kitlerinin hem metal, hem de lastik aksamına zarar vermektedir. LPG aldığımız istasyonlara çok dikkat etmeliyiz.
  • BRC tüm dünyada tanınmış ve müşteri memnuniyeti sağlamış bir İtalyan markasıdır. Arkasında yılların tecrübesine sahip güçlü bir firmanın desteği vardır. Tüm otogaz ekipmanlarını kendi bünyesinde üretir.
  • BRC Türkiye’nin tek yetkili distribütörü olarak 14 yıldır otogaz sektöründe 220’yi aşkın bayimizle Türkiye genelinde hizmet veriyoruz. Tüm ülke sathına yayılmış geniş bir servis ağına sahibiz.
  • 2A “Kaliteyi zaman belirler” sloganıyla yola çıkarak müşteri nezdinde kendini kanıtlamış, yaygın bir müşteri memnuniyeti sağlayarak BRC’yi otogazda ilk tercih edilen marka yapmıştır.
  • LPG dönüşüm kitlerimizde ürünler aynı markadan oluşur. Farklı markalardan oluşan melez kit bizde bulunmaz. Tüm ürünler Avrupa Birliği ECE R 67-01 normlarına göre yangın dahil tüm güvenlik testlerinden geçmiş olup, Avrupa’da yeni uygulamaya giren ECE R 115 regülasyonuna da uygundur.
  • Montaj esnasında aracın orijinal kabloları kesilmez.
  • Otomotiv teknolojisi ve Avrupa Birliği normları gereği motor bölümündeki tüm bağlantıların hem EMC (Elektro Manyetik Uyumluluk) testinden geçmiş hem de IP-54 sınıfı sızdırmazlığa sahip özel konektörlerle yapılması zorunludur. Ürünlerimiz bu şartları sağlamaktadır.
  • Patenti BRC’ye ait gaz enjektörleri benzin enjektörleriyle aynı prensipte çalışır ve son derece hızlı tepki süreleriyle E4 sınıfı araçların, hatta direkt enjeksiyonlu araçların LPG dönüşümünü mümkün kılar.
  • Uygulamalarımızı farklı kılan diğer bir özelliğimiz, gaz girişlerinde emme manifoldunun delinmemesidir. Diğer sıralı sistem montajlarında gaz girişleri için emme manifoldu delinmekte, bu işlem silindirlere çapak kaçması gibi bir takım riskleri de beraberinde getirmektedir. Patenti firmamıza ait “Gaz Piposu” uygulamasıyla silindirlere çapak gitme riski ortadan kalkmakta, montaj süresi kısalmakta, gaz benzinle aynı noktadan püskürtüldüğünden hissedilir bir ekstra konfor sağlanmaktadır.
  • Kullandığımız “PLUG&DRIVE”-“TAK ve SÜR” LPG programı insan faktörünü ortadan kaldıran, aracın benzin ECU’su ile teknolojik olarak uyumlu en gelişmiş kalibrasyon programıdır. Üstün teknolojiye sahip ürünler ve gelişmiş kalibrasyon programı sayesinde BRC kullanıcıları benzinle aynı sürüş konforu yaşar, zamanla bozulmayan kalibrasyon ayarları ve istikrarlı yakıt tasarrufu ile ekonomik yakıt kullanmanın keyfini sürer.
  • Montajını yaptığımız BRC kitleri uluslararası “ÜRÜN MALİ MESULİYET” ve “3. SAHIŞ MALİ MESULİYET” sigortalarına sahiptir. BRC ile LPG dönüşümü yapılan araç gerek ürün ve gerekse montaj hatası nedeniyle oluşabilecek hasarlar bu sigorta sayesinde güvence altına alınmaktadır.
  • Montaj sonrasında GARANTİ BELGELERİ web sitemiz üzerinden elektronik ortamda düzenlenir ve bir çıktısı bayimiz tarafından imzalanarak müşterilere verilir. Garanti belgesinde araç ve müşteriyle ilgili tüm bilgiler ve takılan ürünlerin seri numaraları da yer almaktadır. Böylece ürünlerimiz sağlıklı bir şekilde araç bazında izlenebilmekte, garanti ve periyodik bakımlar titiz bir şekilde kontrol edilmektedir. Yetkili bayilerimizde montajını yaptırmış bir kullanıcı herhangi bir 2A yetkili servisine gittiğinde veri bankamızdan araçla ilgili tüm detaylara ulaşılabilmekte, hangi tarihte montaj veya bakım yapılmış, hangi seri numaralı ürün takılmış görüntülenmektedir.
  • Yukarıda sıralanan nedenlerle, Avrupa’da olduğu gibi ülkemizde de otomobil firmalarının BRC’yi seçmeleri bir tesadüf değildir.
  • Garanti süresi, malın tesliminden itibaren başlar.
  • Ürünler, imalat ve montaj hatalarına karşı iki (2) yıl garanti kapsamındadır.
  • Yedek parça temini ve servis hizmetleri açısından on (10) yıl garanti kapsamındadır.
  • Malın garanti süresi içinde arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir. Malın tamir süresi en fazla otuz (30) işgünüdür. Bu süre arızalı malın servise giriş tarihinden itibaren başlar.
  • Garanti süresi içerisinde oluşabilecek her türlü arızanın firmamıza derhal bildirilmesi gerekmektedir.
  • Kullanıcıların veya başka yetkisiz personelin arıza veya hasara müdahalesi, garanti haklarının kaybolmasına yol açar.
  • Garanti süresi dahilinde, imalat ve montaj hatalarından dolayı malın arızalanması durumunda işçilik, yedek parça ya da başka bir adla hiçbir ücret talep edilmeksizin ürünün tamiri yapılacaktır.
    İmalat ve montaj hatalarına karşı ürün iki (2) yıl garantili olması ile birlikte aşağıdaki şartlarda ve durumlarda ürün garanti kapsamı dahilinde değildir;
  • Arıza meydana geldiği zaman hemen yetkili servise bildirilmez ise.
  • Müşteri yetkili servise gerekli müdahalenin ve onarımın yapılması için zaman vermez ise.
  • Onarım müdahalesi yetkili servislerce yapılmaz ise.
  • Bakım ve kullanım hatalarından dolayı arıza veya hasar meydana gelmiş ise.
  • Orijinal yedek parça kullanılmamış ise.
  • Kullanıcı hataları.
  • Her türlü aşınmalar ve kırılmalar.
  • Elektrikli veya elektronik ürünlerde kablolar, elektronik devreler ve anahtarlar.
  • Kapasitesinin üstünde kullanılması durumunda meydana gelecek arızalar ve hasarlar.
  • Uygun ortamda kullanılmamasından doğan arıza ve hasarlar.
  • Korozyona müsait ortamda kullanılması, ürünlerin yoğun suya maruz kalması.
  • Tozlu ortamda kullanılıp günlük bakımların yapılmaması.
  • Çalışma operasyon sıcaklığı dışında kullanılması.
  • Bakımlarının zamanında yapılmamasından dolayı meydana gelen arıza ve hasarlar.
  • Her türlü boya yıpranmaları ve aşınmaları.
  • Ürünün farklı amaçla kullanılması.
  • Ürünü, eğitilmemiş ve ehil olmayan yetkisiz personelce kullanılması.
  • Ürünün sevki esnasında olabilecek arıza ve hasarlar.
  • Ürünün devrilmesi, kazaya uğraması, elektriksel kısa devre ve yangın sonucu oluşabilecek arıza ve hasarlar.
  • Arıza dolayısıyla, işten kalma ve diğer tüm kayıplar ile arıza nedeniyle meydana geldiği bildirilen her türlü zarar.
  • Garanti bir sigorta değildir.
  • Ürünün garantili olması, garanti süresince periyodik bakımlarının yapılmayacağı anlamına gelmez. Periyodik bakım tablosu satın aldığınız ürünle birlikte verilen kullanma kılavuzu içerisinde bulunmaktadır. Bakım yapıldıkça servis raporu isteyiniz ve bakımı yapana imzalatınız. Bakım-servis formlarını en az iki yıl saklayınız. Garanti süresi dahilinde arızalanan ürünün tamiri sırasında, bu formları yetkili servis personeline gösteriniz. Bakım-servis formları olmayan ürünlerin bakımları ya hiç yapılmamış ya da periyodik olarak yapılmamış kabul edilir ve ürün garanti kapsamı dışında bırakılır.
  • Garanti süresi içerisinde arızalanan ürünün onarımı için yetkili servise nakledilmesi ve nakil masrafları tamamen müşteriye aittir.
  • Ürünün sarf malzemesi sayılan kauçuk conta, filtre vs. sisteminde olabilecek arızalar ve aşınmalar nedeniyle meydana gelen arızaları hariç, ürünün veya yedek parçalarının yenisi ile değiştirilmesi şartları aşağıdaki gibidir.
  • Üründe (garanti süresi içerisinde) aynı arızanın iki defa veya farklı tip dört arızanın oluşması durumunda ürün yenisi ile değiştirilir.
  • Garanti süresi dahilinde aynı arıza iki defadan fazla olsa da, meydana gelen arızalar sarf malzemesi sayılan parçalardan kaynaklanıyorsa, sadece yedek parçalar değiştirilir, ürün yenisi ile değiştirilmez.
  • Ürünün tamirinin bir aydan fazla sürmesi durumunda ürün yenisi ile değiştirilir.
  • LPG montajı yapılan yerden proje, fatura ve GARANTİ belgesi alınacaktır.
  • Bulunduğunuz yerdeki araç vergi dairesine giderek, araç muayenesi için “borcu yoktur kağıdı” alınacaktır. Borcunuz varsa yatıracaksınız, yoksa vergi dairesindeki vezneye giderek “muayene harcı”nızı yatıracaksınız.
  • Muayene harcını aldıktan sonra, Makine Mühendisleri Odası Sızdırmazlık Birimi’ne gideceksiniz. Buradan sızdırmazlık raporu alınacaktır.
  • Herhangi bir trafik sigortacısına gidip, EK-1 belgesi doldurtacaksınız. Aynı zamanda, arabanızı LPG’ye dönüştürdüğünüze ve bunun ruhsata işlenmesi hususunda İl Emniyet Müdürlüğü’ne dilekçe yazacaksınız. (Bunu sigortacıya söylerseniz yardımcı olurlar) Bu işlemin parasını, ruhsat doldurma işlemi sırasında verebilirsiniz.
  • Araç vergi dairesine yatırmış olduğunuz muayene harcı makbuzunu ibraz ederek, aracınızın muayenesini Karayolları Araç Muayene İstasyonu’nda yaptıracaksınız. İstasyonda EK-1’de yazan yerler onaylanacaktır.
  • Trafik Tescil Bürosu’na gidip “LPG’yi ruhsata işleteceğim, bir yaprak ruhsat istiyorum” diyerek, bir yaprak ruhsatı alacaksınız.
  • Ruhsat kağıdını alarak sigortacıya gideceksiniz. Sigortacı ruhsat bilgilerini dolduracaktır.
  • Şimdi elinizde “LPG projesi, fatura, garanti belgesi, sızdırmazlık raporu (ya da ruhsatı), EK-1 belgesi ve bir yaprak ruhsat” vardır. Bunları isterseniz bir plastik dosyanın içine de koyabilirsiniz. Dosya almayınız, dosya plaka değişikliğinde alınıyor.
  • Şimdi elinizdeki evraklarla (ruhsat sahibi kimse o da gelecek) Trafik Tescil Bürosu’na gidip evraklarınızı ilgili memura veriyorsunuz. İşleminiz tamamdır. Ya aynı gün ya da ertesi gün yeni ruhsatınızı alıyorsunuz.

Yakıtın fiziksel özelliklerindeki farklar nedeniyle LPG’li araçlarda maksimum %5 civarında bir performans kaybı olması doğaldır. Bu düşük oran normal sürüş koşullarında fark edilmez. Ayrıca kullanılan kitin araçla teknolojik uyum içerisinde olması, ayarlarını düzgün olması, kullanılan yakıtın standartlara uygun olması da LPG’li araçta istenen performansın alınabilmesi için büyük önem taşımaktadır.

Bazı otomobil firmaları garanti kapsamında olan araçlara LPG sistemi takılması halinde garanti dışı kalacağını söyleyerek halkı LPG’den soğutmaya çalışmaktadır. LPG sistemleri Sanayi Bakanlığı’ndan alınan izinle ve resmi garanti belgesiyle araçlara uygulanmaktadır. Tüm dünyada bazı otomobil firmalarının LPG’li araç uygulamaları varken, aynı firmaların Türkiye’de farklı bir tutum içerisine girerek LPG’yi dışlamalarını anlamak mümkün değildir. KYOTO protokolü çerçevesinde LPG’li otomobil firmalarına getirilecek vergi avantajlarıyla bu sorunun aşılması mümkündür.